Jak złożyć reklamację?
Każdy słyszał o takich możliwościach jak reklamacja, zwrot lub odstąpienie od umowy. Jak się często okazuje do skorzystania z przysługujących praw skutecznie zniechęcają sprzedawcy, chociażby wywieszając kartki z napisami „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się”. Co na to przepisy?
Niemalże w każdym sklepie napotykamy na tabliczki z napisem „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się” lub „Towar przeceniony nie podlega reklamacji”. To wprowadza klientów w błąd. Kupując nawet produkt używany lub przeceniony, klient ma prawo do reklamacji.
- Sprzedawca nie może wyłączyć ani ograniczyć tego wskutek umowy uprawnień– mówi mec. Jakub Brykczyński z Kancelarii Adwokackiej Brykczyński i Partnerzy. - Tym bardziej nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową. W takiej sytuacji informacje o wyłączeniu odpowiedzialności nie pozbawiają prawa do reklamacji. Jeśli zakupiony towar jest wadliwy, konsument może złożyć reklamację, chyba że sprzedawca wyraźnie informował, iż powodem przeceny jest wadliwość produktu.
Zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, konsument ma prawo do żądania reklamacji jeśli towar okazał się być niezgodny z umową – wadliwy. Sklep odpowiada za niezgodność towaru z umową przez dwa lata od sprzedaży. Termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Natomiast jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, termin można skrócić do jednego roku.
Warunki złożenia reklamacji
Kolejną kwestią, często nadużywaną przez sprzedawców jest fakt żądania paragonu jako rzeczy niezbędnej przy składaniu reklamacji. Warto przypomnieć, że paragon w takiej sytuacji nie jest konieczny. Jednak to po stronie konsumenta leży udowodnienie, iż towar został nabyty u danego sprzedawcy. Może to zrobić okazując np. wyciąg z karty rachunku bankowego czy dokument gwarancyjny podpisany przez sprzedawcę. Klient musi zgłosić wady towaru najpóźniej dwa miesiące od zauważenia wady. Wystarczy wysłanie zawiadomienia.
Koszty dostarczenia wadliwego produktu ponosi sprzedawca. Ma on także obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
W przypadku nabycia wadliwego produktu, konsument może domagać się nieodpłatnej naprawy lub wymiany na nowy. Możliwe jest również żądanie obniżenia ceny, odstąpienie od umowy albo żądanie zwrotu pieniędzy. Takie rozwiązanie stosuje się jeśli naprawa lub wymiana jest niemożliwa, sprzedawca nie zdoła wymienić lub naprawić, wreszcie gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.
Sklep powinien odpowiedzieć na reklamację w ciągu 14 dni kalendarzowych. Jeśli tego nie zrobi, to znaczy, iż zgadza się z nią. Ale nie uprawnia jednak do odstąpienia od umowy. Sprzedawca ma obowiązek naprawić lub wymienić towar w odpowiednim czasie. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
W przypadku gdy sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji towaru sprawę można skierować do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub w przypadku Rzeszowa Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
ra