Książki w placówkach Poczty Polskiej

Opublikowano: 2025-02-05 16:29:07, w kategorii: Miejsca, sklepy, lokale

Klienci Poczty Polskiej w ubiegłym roku kupili w naszych placówkach niemal 630 tysięcy książek. Choć według publicznie dostępnych informacji, średni nakład książki w Polsce wynosi około 2 tysięcy egzemplarzy, wiele tytułów dostępnych w placówkach pocztowych sprzedaje się znacznie lepiej.

Fot. Poczta Polska

Fot. Poczta Polska

 

Wśród książek, które klienci placówek pocztowych kupowali w ubiegłym roku najchętniej, należy wymienić trzy kategorie poradników: ekologiczne rolnictwo, zdrowie i medycyna naturalna oraz kuchnia-gotowanie.

Zdecydowanym hitem sprzedażowym w 2024 roku była pozycja obecna na rynku od ponad 30 lat. To „Ekologiczny poradnik księżycowy”, który jak pisze wydawca, „niezmiennie pomaga ogrodnikom, działkowcom oraz rolnikom prowadzić uprawy w zgodzie z naturą”. Klienci Poczty Polskiej chętnie kupowali także „Dni siewu”, gdzie można znaleźć informację o tym, w jaki sposób naturalnie wykorzystać w rolnictwie cykle przyrody. Bardzo interesujące jest również to, że książki te sprzedawały się dobrze nie tylko w mniejszych miejscowościach - najwyraźniej więc kupują je również osoby, które rolnikami nie są, a mają jedynie przydomowe ogródki.

W kategorii zdrowie wśród najchętniej kupowanych tytułów znalazły się takie pozycje jak: seria „Apteka Babuni”, „Leki prosto z natury”, „Polskie zioła lecznicze i uzdrawiające”, „Zioła. Jak zbierać i przetwarzać”, „Zioła, nalewki, syropy i inne”, „Ziołolecznictwo Ojców Bonifratrów”, „Z tradycji Ojca Klimuszki”, „Infekcje u dzieci lecz ziołami”, „Poradnik leczenia bólu”, „Jak dbać o sen”, „Insulinoodporność” oraz „Cukrzyca i życie”. Seniorzy lub klienci w innym wieku, ale z myślą o seniorach, kupowali chętnie także poradniki „Stulatek w świetnej formie” i „Trening umysłu dla seniorów”.

Wśród książek kulinarnych popularne były tytuły: „Kuchnia pełna warzyw”, „Dieta zdrowych jelit”, „Dieta dla mózgu”, „Domowe kiszonki”, „Fit desery”, „Smacznie i zdrowo”, „Kulinarna Wiola”, „Baba na keto” i „Desery KETO”.

W wielu lokalizacjach z półek znikały też poradniki psychologiczne, wśród nich m.in. „Jak czytać emocje”, „Jak kochać i być kochanym”, „Lęk” , „Wyluzuj kobieto” oraz poradniki edukacyjne np. „Komputer i internet dla seniorów”, „Kurs rysowania dla każdego”, „Trening Core”. Dobrze sprzedał się także hit rynkowy „Chłopki”( Joanna Kuciel-Frydryszak), oraz książki: „Elon Musk. Innowator, przedsiębiorca i wizjoner” (Chris McNab), „Kochankowie z Auschwitz” (Magdalena Adaszewska), „Almas. Diament pustyni” (Kinga Jesman), „Kawiarnia pełna marzeń (Agnieszka Lis) oraz kryminały Justyny Jelińskiej.

Do placówek pocztowych po książki przychodzili także miłośnicy podróży, rękodzieła, kryminałów, powieści historycznych, romansów, historii o życiu pozagrobowym, sportu i zwierząt. Wśród książek podróżniczych najlepiej sprzedawały się tytuły „Polska. Podróże marzeń” i „Piękna Polska”, wśród hobbystycznych - „Szydełko od A do Z”, z kryminałów - „Sąsiadka” (Justyna Jelińska), powieści historycznych - „Medalion z perłą” (Anna Bolecka), romansów - mix książek romantycznych i książek o miłości, książek o życiu pozagrobowym czy śmierci klinicznej - „Niebo jest wspanialsze niż myślisz”, „Życie za progiem śmierci”, książek o sporcie - „Światowe gwiazdy piłki nożnej”, a wśród książek o zwierzętach - „Koń. Poradnik opiekuna”, „Pies. Poradnik opiekuna”, „Kot. Poradnik opiekuna” czy „Kotologia”.

Klienci Poczty Polskiej chętnie kupowali też książeczki aktywizujące dla dzieci wczesnoszkolnych wspierające naukę czytania, pisania czy liczenia oraz pozycje przygotowujące do egzaminów (np. egzaminu ósmoklasisty).

Poczta Polska nie tylko sprzedaje książki, ale także wspiera i promuje czytelnictwo. Od kilku miesięcy w wybranych placówkach organizowane są spotkania autorskie z popularnymi autorkami, których książki można kupić w placówkach pocztowych. Do tej pory czytelnicy mogli się spotkać z Justyną Jelińską (kryminały), Moniką Wawrzyńską (literatura funeralna), Agnieszką Lis (literatura obyczajowa) i Krystyną Mirek (literatura obyczajowa). Projekt będzie kontynuowany, a według planów spotkania będą organizowane nie tylko z autorami powieści.

W wielu lokalizacjach, w których dostępne są książki, placówka pocztowa jest jedynym miejscem w okolicy, w którym można kupić literaturę, poradniki oraz książkowe materiały edukacyjne dla dzieci i młodzieży.

Według raportu Instytutu Książki, w 2023 r. Polacy wydali na książki blisko 4,5 mld zł. Z badania IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy wynika zaś, że 42 proc. Polaków kupuje książki w sieciowych księgarniach stacjonarnych, 34 proc. na platformach internetowych, 28 proc. w e-księgarniach, a 19 proc. w sklepach spożywczych, przy okazji codziennych zakupów.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij