Ile czasu na reklamacje?
Zgodnie z prawem konsumenckim mamy prawo składać reklamacje. Warto znać termin, w jakim musimy się zmieścić, jak również wiedzieć, ile czasu ma sprzedawca na odpowiedź. Choć zasady te nie zmieniają się od dawna, wielu klientów ma wątpliwości.
Fot. Pixabay/CC0
Do 2 lat
W ciągu 2 lat od wydania nam towaru możemy sprzedawcy składać reklamację. Ważne jest jednak, by w przypadku stwierdzenia wady zgłosić reklamację najpóźniej w ciągu 2 miesięcy od chwili, gdy towar wykazał swoją wadliwość. Reklamować można każdy towar, który jest niezgodny z umową, także kupiony na wyprzedaży. Inaczej jest, gdy powodem obniżenia ceny jest wada towaru znana nam w chwili zakupu. Gdyby jednak ujawnił się inny defekt, o którym nie informowano przy sprzedaży przecenionej rzeczy, możemy towar z tego powodu reklamować. 2-letni okres obowiązuje i w tym przypadku. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszej reklamacji.
Do 3 dni
Żywność także podlega reklamacji, zarówno paczkowana, jak i sprzedawana luzem. Reklamację składamy w ciągu trzech dni od daty sprzedaży, otrzymania towaru bądź otwarcia opakowania. Swoich praw konsumenckich dochodzimy bezpośrednio u sprzedawcy, u którego kupiliśmy towar, a nie u producenta. W przypadku żywności niezgodność towaru z umową to zazwyczaj pleśń, zgnilizna, zjełczałość produktu lub ilość odbiegająca od deklarowanej. Czego można oczekiwać od sprzedawcy? Wymiany wadliwego produktu na nowy. Jeśli wymiana nie będzie możliwa, sprzedawca powinien zwrócić pieniądze. Pamiętajmy, że reklamować można też żywność kupioną w promocji.
Forma reklamacji
Konsument może złożyć reklamację w dowolnej formie. Dla celów dowodowych najlepiej zrobić to pisemnie. W sklepach często bywają gotowe druki takich zgłoszeń, w których trzeba podać jedynie dane oraz określić swoje żądanie. Takie pismo konsument może zredagować również we własnym zakresie i przekazać sprzedawcy bezpośrednio (za potwierdzeniem na osobnej kopii) lub wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.