Jak bezpiecznie rozpakować i zabezpieczyć żywność w domu?
Jak wynika z danych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), nie ma potwierdzenia, że żywność może być „źródłem lub pośrednim ogniwem transmisji wirusa SARS COV-2”.
Fot. Pixabay/CC0
Nie zmienia to jednak faktu, że wszyscy powinniśmy zachować ostrożność i odpowiednio zadbać o produkty spożywcze, które kupujemy. Główny Inspektorat Sanitarny wskazuje, że główną drogą przenoszenia się koronawirusa jest droga kropelkowa i bezpośrednia styczność z osobą zarażoną. Jednak, jak wskazują naukowcy i lekarze, koronawirus może się utrzymywać na różnych powierzchniach nawet od kilku do kilkudziesięciu godzin. Dlatego tak ważne jest stosowanie odpowiednich zasad związanych z przechowywaniem żywności. Jakie to zasady?
Przed rozpakowaniem zakupów należy dokładnie umyć ręce – najlepiej zgodnie z instrukcją Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
Przed i po wyjęciu produktów należy dokładnie umyć blat i wszystkie powierzchnie, z których korzystamy w trakcie rozpakowywania zakupów.
Przy wyjmowaniu produktów należy oddzielić produkty świeże (np. owoce i warzywa) od tych standardowo pakowanych w pudełka czy torebki.
Opakowania plastikowe zdjęte z warzyw i owoców należy niezwłocznie wyrzucić do kosza na śmieci, a produkty umyć dokładnie wodą.
Przed schowaniem świeżych produktów do lodówki należy umieścić je w oddzielnych pojemnikach, tak aby nie miały styczności z innymi produktami.
Należy pamiętać także, aby oddzielać od siebie żywność ugotowaną i surową.
Jak podkreślają lekarze, takie działania powinny stać się naszymi dobrymi praktykami nie tylko w czasie epidemii. Jednocześnie - jak podkreślają wszystkie służby sanitarne - najlepszym sposobem na zminimalizowanie ryzyka zakażenia jest unikanie kontaktów z ludźmi. Alternatywą dla tradycyjnych zakupów są więc sklepy internetowe, które skompletują potrzebne nam produkty i dostarczą je do naszego domu, z zachowaniem profilaktycznych zasad bezkontaktowej dostawy. - Co szczególnie istotne zwłaszcza teraz - większość etapów przygotowywania zamówienia odbywa się bez udziału pracowników – przy kompletacji produktów wspierają nas przenośniki rolkowe oraz roboty współpracujące. Przywróciliśmy również opakowania foliowe na wszystkich produktach, co wyklucza bezpośredni kontakt pracownika z żywnością. Wprowadziliśmy płatności online, jako jedyną formę płatności oraz bezkontaktowe przekazanie zakupów w odległości 2 metrów przez kierowców pracujących w jednorazowych rękawiczkach i maseczkach ochronnych – zgodnie z zaleceniami WHO i GIS. Dzięki tym wszystkim zabiegom zapewniamy naszym klientom podwójną bezkontaktowość realizowanych dostaw – podsumowuje Jacek Palec, prezes Frisco.pl