W jakich sklepach kupimy najwięcej najtańszych produktów?
Najwięcej najtańszych produktów mogliśmy kupić w sieci Makro, choć Auchan okazał się w innym rankingu najtańszą siecią handlową w 2019 r.
Fot. Pixabay/CC0
Eksperci ASM Sales Force Agency już po raz dziesiąty przeprowadzili badanie cen przykładowego koszyka zakupowego, czyli zestawienia najpopularniejszych produktów FMCG kupowanych przez Polaków w celu zaspokojenia różnych potrzeb życiowych (tj. z kategorii nabiału, mięsa i wędlin, napoi, dodatków, słodyczy, chemii domowej, kosmetyków, alkoholi). Grudniowy raport zamknął też czwarty kwartał 2019 i umożliwił podsumowanie roku (należy przy tym pamiętać, że badania ASM SFA rozpoczęte zostały w marcu 2019, a więc w skali roku możliwe jest tylko zestawienie kwartałów Q2-Q4).
Najtańszą siecią w skali roku okazał się Auchan, choć odnotowano tam wzrost cen w miesiącach wakacyjnych. W dalszej kolejności, ale wciąż poniżej mediany, uplasowały się odpowiednio Kaufland, Biedronka, Tesco, Carrefour. Sieć Intermarche zajęła miejsce pośrodku rankingu (wyznaczając jego medianę). Powyżej wzrastająco zajęły miejsce: E.leclerc, Lidl, Makro, Selgros i e-grocery.
Jednak inaczej wygląda ranking pod względem największej liczby produktów o najniższych cenach. Największy udział produktów najtańszych w swoim asortymencie oferowała w 2019 r. sieć Makro (18,09 proc.), następnie Biedronka (16,87 proc.), a dopiero na trzecim miejscu znalazł się Auchan czyli lider rankingu pod względem najniższych cen średnich (miał 16,63 proc. produktów najtańszych w swojej ofercie).
Równie zaskakująco kształtuje się udział produktów najdroższych w ofertach poszczególnych sieci: najdroższe e-grocery, Selgros i Makro wcale nie przodują pod tym względem (zajmują odpowiednio 3, 6 i 4 miejsce). Najwięcej produktów najdroższych znalazło się w Intermarché (21,03 proc.) i E.Leclerc (19,80 proc.) – o 5-6 proc. więcej niż w najdroższym kanale sprzedaży (czyli online).
- Chcąc jak najtaniej zrobić zakupy dotyczące koszyka 40 badanych przez nas produktów musimy odwiedzić kilka sieci handlowych i jeszcze zajrzeć do sieci ecommerce – mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.
MarketNews24