Jak nie dać się oszukać przy zakupach przez internet?
Święta to oczywiście podarunki dla najbliższych. W tym roku ogółem na prezenty Polacy przeznaczą ponad 10 miliardów złotych. Blisko 25 procent tej kwoty wydamy w sklepach internetowych. Aby zakupy w sieci nie kosztowały nas więcej niż powinny, należy stosować się do kilku prostych zasad.
Według badań TNS OBOP, robiąc świąteczne zakupy w internecie, wydamy w sklepach on-line średnio 222 złote – w sumie blisko 2,5 miliarda. Tak ogromne pieniądze stanowią łakomy kąsek nie tylko dla oszustów, ale także dla sklepów, które zarabiają na niewiedzy swoich klientów.
Internetowe zakupy – również te świąteczne – z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. Dzieje się tak głównie ze względu na wygodę, konkurencyjne ceny oraz bardzo szeroki asortyment produktów dostępnych w e-sklepach. Pomimo wszystkich zalet zakupów on-line, wielu Polaków ma wątpliwości co do bezpieczeństwa tego typu transakcji. – Od paru lat większość swoich zakupów robię w internecie i kilka razy spotkałem się już z nieuczciwym sprzedawcą. Teraz zawsze sprawdzam opinie o sklepie oraz dane firmy. Jeżeli coś wzbudzi moje wątpliwości, po prostu szukam w innych sklepach. W sieci zawsze jest duży wybór – mówi Robert, student z Rzeszowa.
W internecie panuje ogromna konkurencja, dlatego też ceny są bardzo atrakcyjne. To nie powinno jednak uśpić naszej czujności. Jeżeli cena zabawki dla dziecka w tradycyjnym sklepie wynosi 100 złotych, a w sieci jest ona o 80% niższa, powinno to wzbudzić wątpliwości.
Wyniki raportu TNS Polska wskazują, że jedynie co dziesiąty kupujący on-line czyta regulamin sklepów. Natomiast aż czterech na pięciu użytkowników nie rozróżnia prawa zwrotu towaru od reklamacji. Takie statystyki świadczą o tym, jak niska jest świadomość Polaków dotycząca zakupów w sieci. Potwierdza to Wiktor Mazur z Nokaut.pl.
– Niestety, polscy e-konsumenci niedostatecznie znają swoje prawa, obowiązki czy warunki odstąpienia od umów zawartych w Internecie. W związku z tym powstała strona www.ezakupy.uokik.gov.pl, na której znajdują się odpowiedzi na najczęstsze pytania konsumentów oraz przedsiębiorców dotyczące zakupów w sieci. W portalu poruszane są kwestie związane z m.in.: wysyłką towaru, kosztami ponoszonymi zarówno przez konsumenta, jak i sprzedawcę, reklamacjami i zakupami grupowymi. Jeżeli robimy jakiekolwiek transakcje w internecie jest to strona, na którą z pewnością warto zajrzeć.
Aby internetowe zakupy nie zepsuły nam świątecznego humoru, wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Jeżeli już wybraliśmy odpowiednią ofertę, należy sprawdzić wiarygodność sprzedawcy. Pomogą nam w tym wystawiane certyfikaty i opinie innych użytkowników. – Nie wolno także zapominać o systemach płatności. Bezwzględnie trzeba sprawdzić certyfikaty stron transakcyjnych, szyfrowanie połączenia i poprawność danych przelewu. Zabierze nam to kilka minut, a oszczędzić może sporo nieprzyjemności – radzi Joanna Gajewska, dyrektor Generalny Contica Solutions.