Zagraniczne zakupy przez internet
Kupowanie przez Internet poza granicami Polski budzi nadal wiele wątpliwości. Jaki sklep wybrać i ile możemy zaoszczędzić, jak dokonać szybko i bezpiecznie wpłaty i czy możemy taki towar reklamować?
Jako dwa główne powody poszukiwania wymarzonych towarów poza granicami Polski zazwyczaj podajemy większą dostępność produktów i niższe ceny. Ostatni argument dotyczy zwłaszcza płyt z muzyką oraz sprzętu RTV, np. komputerów, smartfonów czy odtwarzaczy muzycznych. Te same urządzenia są dostępne poza granicami Polski w dużo niższych cenach. Jeśli uda się nam trafić na sezonowe promocje, oszczędzimy jeszcze więcej.
Mając w zasięgu ręki cały światowy e-handel nie musimy się także martwić o dostępność poszczególnych przedmiotów. Dawno wyprzedane w kraju modele butów czy ubrań można kupić w Stanach Zjednoczonych czy Anglii. Tu także dwa razy do roku odbywa się szaleństwo przecen. Zakupy bez granic umożliwiają zaopatrywanie się w produkty firm, które nie są jeszcze dostępne w Polsce.
- Najważniejszy, przy pierwszych zagranicznych zakupach jest brak pośpiechu. Mamy do czynienia z innymi sklepami, innymi metodami płatności i sposobem składania zamówienia, dodatkowo problem może stanowić bariera językowa. Jeśli obawiamy się kontaktu z zagranicznym sklepem, warto poprosić o radę znajomego, który dokonywał już takich zakupów, lub poszukać pomocy na forach internetowych, gdzie użytkownicy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem – radzą eksperci z serwisu Zafinansowni.pl
Zasady reklamacji i zwrotu towaru mogą się różnić w zależności od kraju, skąd sprowadzamy produkt. Warto pamiętać, że sprzedawca podlega prawu, które obowiązuje w państwie, gdzie sklep ma siedzibę. Czy oznacza to, że towar zakupiony np. w Niemczech musimy reklamować właśnie tam? Niekoniecznie. Jeśli dana marka oferuje taką możliwość, możemy np. zepsuty komputer dostarczyć do serwisu w Polsce i tam dokonać naprawy.
Cło i podatek
Planując zakupy sprawdźmy, jakie mogą na nas czekać dodatkowe opłaty związane z zakupem. Co do zasady, obrót towarami na terenie Unii Europejskiej jest zwolniony od wszelkich dodatkowych opłat celnych i podatkowych, jeśli przedmiot jest dopuszczony do obrotu na terenie UE. Należy jednak zwrócić uwagę, skąd paczka jest wysyłana. Jeśli np. dokonamy zakupu w niemieckim e-sklepie, zaś towar jest wysyłany z Chin czy Kanady, musimy się liczyć z dodatkowymi kosztami.
Sprowadzając przedmiot ze Stanów Zjednoczonych będziemy musieli zapłacić podatek od jego ceny, zaś jeśli wartość paczki (wraz z kosztami wysyłki i ubezpieczenia) przekroczy pewien pułap – dodatkowo jeszcze cło. Wysokość dodatkowych świadczeń można samodzielnie sprawdzić online w systemie ISZTAR prowadzonym przez Ministerstwo Finansów: www.isztar.mf.gov.pl
Informacje o wysokości cła i podatku VAT uzyskamy też w Centrum Informacji Służby Celnej pod numerem telefonu 801 470 477. Warto także zapoznać się z Rozporządzeniem Rady Wspólnot Europejskich nr 1186/2009, które dokładnie określa zasady zwolnienia z opłat celnych.
Jak zapłacić?
Najprościej i najbezpieczniej jest zapłacić karta płatniczą. Wbrew obiegowym opiniom nie musimy posiadać w tym celu karty kredytowej, ponieważ większość będących w obiegu kart ma możliwość dokonywania e-płatności. Jak sprawdzić czy nasza karta ma taką funkcję? – Na odwrocie karty, tuż obok miejsca, gdzie widnieje podpis posiadacza, znajduje się trzycyfrowy kod zabezpieczający zwany CVV2 lub CVC2, w zależności od organizacji płatniczej. Podając ten kod oraz numer karty i dane właściciela można dokonać płatności w sieci zwykłą kartą wydaną do konta. W niektórych przypadkach możemy zostać poproszeni o dodatkowy kod zabezpieczający inny niż CVV2 lub CVC2. Zanim jednak dokonamy pierwszej transakcji należy sprawdzić, czy limity płatności internetowych są wystarczające do dokonania zakupów, ponieważ niektóre banki udostępniają możliwość ustalenia odrębnego limitu na takie transakcje – wyjaśnia Barbara Borgieł-Cury, dyrektor Departamentu Rachunków, Płatności i Kart w ING Banku Śląskim, ekspert portalu Zafinansowani.pl.
Dodatkowym zabezpieczeniem naszych transakcji w internecie może być również usługa 3D Secure
– Dzięki usłudze 3D Secure karty płatnicze (również karty ING Banku Śląskiego zarówno te wydane do Konta, K@rta wirtualna ING VISA jak i karty kredytowe) zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa płatności. Klient płacąc kartą w sklepie internetowym po wybraniu sposobu płatności za zakupy kartą jest przekierowany na stronę systemu bankowości elektronicznej, gdzie po zalogowaniu musi potwierdzić szczegóły transakcji w systemie. W niektórych przypadkach jest dodatkowo poproszony o zaakceptowanie transakcji poprzez jednorazowy kod autoryzacyjny wysyłany przez Bank przy użyciu SMS lub innym kanałem wybranym przez klienta – dodaje Barbara Borgieł-Cury.
Aby zwiększyć limit płatności internetowych, należy udać się do banku lub złożyć odpowiednią dyspozycję w serwisie bankowości internetowej lub poprzez infolinię. Po właściwym ustaleniu limitów możemy używać naszej karty do dokonywania płatności w zagranicznych sklepach. Jeśli nasza karta wydana do konta nie umożliwia płatności w Internecie, możemy zamówić wirtualną kartę przedpłaconą.
Część sklepów umożliwia dokonywanie płatności także za pomocą e-przelewów, np. poprzez konto PayPal. Jeśli planujemy zakupy poza granicami Polski, warto wcześniej pomyśleć o założeniu takiego konta, ponieważ operator w celu weryfikacji wymaga wykonania przelewu na niewielką kwotę, który po kilku dniach zostaje zwrócony na konto użytkownika. Nie zostawiajmy więc rejestracji na ostatnią chwilę.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Zakupy w zagranicznych e-sklepach są szybkim i prostym sposobem na zdobycie upragnionych przedmiotów po niższej cenie. Jednak zanim klikniemy przycisk „Kupuję”, zwróćmy uwagę na kilka poniższych podpowiedzi:
Kupując sprzęt elektroniczny np. z Wielkiej Brytanii, należy dokupić do niego przejściówkę, ponieważ wtyczki brytyjskie mają zupełnie inny kształt niż polskie.
Komputer czy telefon zakupiony poza granicami Polski może nie być wyposażony w polską wersję językową.
Warunki zwrotu towaru lub też odstąpienia od umowy różnią się w zależności od kraju, z którego sprowadzamy produkt. Warto przed zakupem upewnić się ile czasu przysługuje nam na zwrot towaru bez podania przyczyny. Szczegółowe informacje można uzyskać w Europejskim Centrum Konsumenckim na stronie www.konsument.gov.pl i pod numerem telefonu 22 55 60 118.