Zwrot – kiedy możliwy?
Zwrot zakupionego towaru jest czymś innym niż reklamacja, nie można mylić tych pojęć. Prawo do zwrócenia jest tylko w określonych okolicznościach, gdy sklep na to pozwala i konsument (klient) ma taką wolę, bo zmienił zdanie.
Termin zwrotu wskazuje przedsiębiorca, np. do tygodnia czy miesiąca. W przypadku internetowych zakupów mamy zapewnione 14 dni na zwrot. Reklamacja jest możliwa zawsze (do 2 lat, żywność krócej), ale gdy produkt ujawni wadę.
Zwrot w sklepie stacjonarnym to uprawnienie, które zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. To możliwość stworzono w celu namyślenia się. Zasady zwrotu określa regulamin sklepu. Towar nie może nosić śladów użytkowania, konieczna jest niezerwana metka. To znacząca różnica w stosunku do reklamacji, gdzie oddawany towar ma prawo być używany.
Najczęściej na możliwość zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym decydują się duże sieciówki dbające o popularność i wizerunek, no i pozwalające sobie na to finansowo.
Należy zauważyć, że sklepy stacjonarne często nie zgadzają się na zwrot towaru przecenionego. W przypadku sklepu internetowego taki zapis uchodziłby z niezgodny z prawem. Jednak reklamacji podlega już każda rzecz, również z wyprzedaży.
Jeśli chodzi o zwrot, niektóre sklepy dopuszczają go, ale nie zwracają gotówki, tylko wystawiają kartę klienta na określoną wartość, mają takie prawo. Pamiętajmy, że karty te są na określony czas i gdy przegapimy, kwota przepadnie.
Sklep czy zakład usługowy może odmówić zwrotu towaru, który wykonano na specjalne zamówienie konsumenta, zgodnie z jego wytycznymi.